Strona internetowa jest miejscem, w którym potencjalny klient poznaje Twoją ofertę i decyduje czy zechce podjąć współpracę, dlatego powinna być bardzo mocno nakierowana na pozytywne user experience. Co możesz zrobić, aby ułatwić korzystanie z witryny?
Jak sprawić, żeby potencjalny klient zatrzymał się na stronie na dłużej? Mamy na to kilka sprawdzonych sposobów. Niezależnie od tego, czy dopiero tworzysz swoją pierwszą stronę, czy masz za sobą kilkuletnie doświadczenie, zawsze znajdzie się coś, co możesz zrobić, aby pierwszy kontakt z Twoją witryną był pozytywnym doświadczeniem.
Zanim zaczniesz cokolwiek otwierać, zmieniać i zapisywać, poświęć trochę czasu planowaniu. Przyjrzyj się swojemu biznesowi i pomyśl, czym się wyróżnia, jakich masz klientów, jakie problemy pomagasz rozwiązać, jakie cele ma spełnić Twoja strona. Zastanów się też, co w ostatnich latach zmieniło się w Twojej branży i czy stale podążasz za nowymi trendami. Gdy przemyślisz powyższe kwestie, pora na pracę nad strukturą strony.
Pierwsza decyzja do podjęcia to rodzaj i wielkość strony, której potrzebujesz – czy będzie to prosta, przewijana wizytówka, czy bardzo obszerny sklep internetowy. Sporządź architekturę Twojej strony – zacznij od zaplanowania elementów na stronę główną. Następnie przyjrzyj się nawigacji i menu. Jakie zakładki będą Ci potrzebne, czy poruszanie się między nimi będzie intuicyjne, z których elementów możesz zrezygnować? Wprowadzaj tylko te funkcjonalności, z którymi rzeczywiście będziesz w stanie pracować. Blog firmowy to doskonały pomysł na poprawę pozycjonowania, ale tylko, jeśli jest regularnie aktualizowany. Chat zadziała tylko wtedy, jeśli użytkownik dostanie na nim odpowiedzi od razu po napisaniu.
Ułatwienia w korzystaniu z witryny dotyczą nie tylko klientów, ale i Ciebie oraz Twoich pracowników. Zastanów się, jaką ilością osób dysponujesz i jakie są umiejętności techniczne Twojego zespołu. Następnie zdecyduj czy lepiej sprawdzi się strona oparta na WordPressie z prostym i intuicyjnym systemem zarządzania treścią, czy potrzebujesz złożonego CMS wyposażonego w wiele dodatkowych funkcjonalności.
Gdy wiesz już jak powinna wyglądać Twoja wymarzona strona, pora wcielić w życie proste pomysły, dzięki którym korzystanie z niej będzie łatwiejsze. Najważniejsze dane kontaktowe umieść w górnej stopce tak, aby zawsze były dobrze widoczne dla klienta. Staraj się wyposażyć stronę w ciekawe, interaktywne elementy, które wykonują jakąś akcję po najechaniu na nie, np. podświetlają się na inny kolor. Zadbaj o to szczególnie na stronie głównej – wyposaż przyciski w odnośniki kierujące do stron, które szczególnie chcesz pokazać klientom, np. do oferty promocyjnej. Pokaż dumę ze swojej firmy i działalności – umieść link do portfolio, czy otrzymanych certyfikatów branżowych.
Zadbaj o to, aby treść publikowana na stronie rzeczywiście odpowiadała na potrzeby i pytania klientów. Podsuwaj im rozwiązania, dbając o to, aby artykuły czy informacje o produkcie były łatwe do znalezienia. Jeśli klient będzie musiał przeszukać samodzielnie kilka podstron, prawdopodobnie szybko się zniechęci i opuści witrynę. Algorytmy Google dają pierwszeństwo treściom na urządzenia mobilne (zasada mobile first), dlatego koniecznie zadbaj o to, aby Twoja witryna była responsywna, a ładowanie poszczególnych elementów szybkie i bezproblemowe. Pamiętaj też, że strona powinna być dostępna dla wszystkich przeglądarek i systemów operacyjnych.
Wśród użytkowników Twojej strony znajdą się też osoby o szczególnych potrzebach. Dzięki kilku prostym narzędziom możesz sprawić, że poznanie Twojej oferty będzie dla nich łatwiejsze. Dzięki czytnikowi ekranu ChromeVox możesz sprawdzić, w jaki sposób z Twojej strony będą korzystać niewidomi użytkownicy. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość powiększenia tekstu dla osób niedowidzących oraz wybór prostej czcionki.
Ogromnym ułatwieniem jest też zastosowanie właściwego kontrastu tła i tekstu. Zwykle stosowana jest jedna z 3 opcji: czarne tło+biały tekst, czarne tło+żółty tekst, żółte tło+czarny tekst. Zmiana kontrastu powinna nastąpić po kliknięciu właściwej ikonki. Zadbaj także o to, aby grafiki, które publikujesz, były wyposażone w tekst alternatywny, który jak najlepiej oddaje to, co przedstawia obrazek. Jeśli planujesz publikowanie treści video, skorzystaj z interfejsu YouTube Data API, który umożliwia dodawanie napisów przeznaczonych dla osób niesłyszących. Nawigacja na stronie powinna być na tyle prosta, żeby mogły sobie z nią poradzić także osoby z ograniczeniami ruchowymi – nawet przy użyciu tylko jednego klawisza.
Dobrze zaprojektowana strona internetowa pomoże Ci zdobyć nowych klientów i poprawić wizerunek firmy. Aby była skuteczna, powinna uwzględniać potrzeby użytkowników i w prosty sposób prowadzić ich do otrzymania niezbędnych informacji. Jakie są Twoje doświadczenia ze stronami internetowymi? Jakie funkcje najbardziej Cię denerwują? Podziel się z nami swoimi uwagami w komentarzu!
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.