Liczba i jakość linków zwrotnych to jeden z najważniejszych czynników, według których algorytmy Google ustalają pozycję stron internetowych w wyszukiwarce, dlatego budowanie linków jest wyjątkowo ważne w działaniach SEO. Boty szczególnie doceniają linki do stron, którym mogą zaufać i posiadających wysokie oceny.
Dlatego ważniejsze od ilości jest publikowanie na właściwych stronach. Aby dowiedzieć się jak poprawić pozycjonowanie swojej witryny, koniecznie przeczytaj nasz poradnik o budowaniu linków.
Linkbuilding to nic innego jak budowanie dobrej reputacji naszej domeny w sieci dzięki referencjom uzyskiwanym ze stron o wysokich ocenach. Im lepsza reputacja, tym skuteczniejsze będą działania z zakresu pozycjonowania witryny. Jak to wygląda w praktyce? W tekście umieszczanym na portalu zewnętrznym zamieszczany jest link kierujący klienta do innego dokumentu HTML, najczęściej do konkretnej podstrony przedsiębiorstwa, które wykupiło dany artykuł.
Budowanie linków to proces trudny i wyjątkowo czasochłonny, dlatego większość firm zleca go agencjom marketingowym i interaktywnym. Samo tworzenie rankingów przez algorytmy Google opiera się na setkach różnych czynników i codziennej analizie milionów portali. Z roku na rok rośnie nacisk na wysoką jakość treści, dlatego, wybierając linki, należy skoncentrować się na ich jakości. Im więcej wysokiej jakości linków, tym większy ruch, a co za tym idzie - większa ilość klientów odwiedzających Twoją witrynę.
Odnośnik do strony składa się z kilku elementów, które należy uwzględnić, planując pozycjonowanie. Anchortext to tekst, który pozwala określić botom tematykę strony. Adres URL to adres, do którego przenosi się użytkownik po kliknięciu odnośnika. Parametr title jest elementem opcjonalnym - wyświetla tekst pomocniczy. Drugim opcjonalnym elementem jest target - parametr, który określa, gdzie ma zostać otwarty link.
Warto wiedzieć, że hiperłącza mogą posiadać dodatkowy parametr rel podpowiadający, jaka relacja łączy link z witryną. Linki dzielimy na dofollow i nofollow, jednak sami użytkownicy nie są w stanie ich odróżnić. Linki dofollow pomagają uzyskać wyższe miejsce w rankingach wyszukiwarek. Atrybut nofollow pierwotnie służył do zwalczania spamu w komentarzach i informuje Google, że dany link nie powinien być łączony ze stroną, na której się pojawił. Rel „sponsored” informuje, że link jest reklamą, natomiast rel „ugc (user generated content)” oznacza, że link pochodzi z komentarza użytkownika.
Analiza linków zewnętrznych pomoże odnaleźć wszystkie błędy, które niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie Twojej strony. Najpopularniejszym narzędziem jest Majestic SEO, które mierzy liczbę linków zewnętrznych, linkowanie na frazy kluczowe oraz sprawdza autorytet domeny. Warto skorzystać także z Ahrefs - narzędzia tworzącego wykresy obrazujące, czy ilość linków odsyłających maleje czy rośnie. Koniecznie sięgnij też po przywoływane przez nas wielokrotnie Google Search Console. To narzędzie pokaże odnośniki URL, które najczęściej linkowały do Twojej witryny. Warto zapisać linki zwrotne do późniejszej analizy - można się wiele nauczyć, przyglądając się strategii innych stron o wysokiej ocenie.
Zdobycie najbardziej wartościowych linków wymaga poświęcenia czasu. Aby otrzymać dobre, naturalne linki przychodzące, Twoja witryna musi zawierać unikalne, wysokiej jakości treści. Jednym z najczęstszych, ale bardzo pracochłonnych sposobów linkbuildingu są wpisy gościnne. Kontaktujesz się własnoręcznie z właścicielami stron i blogów, prosząc o dodanie linku do Twojej witryny. Spróbuj nawiązać relację z redakcjami portali i twórcami internetowymi zajmującymi się tematyką, którą porusza Twoja strona. Dzięki temu masz szansę na współpracę w postaci wywiadu, testu Twojego produktu bądź usługi, akcji charytatywnych, konkursów i wielu innych działań, owocujących silnymi, naturalnymi linkami.
Bardzo skutecznym i kreatywnym sposobem zdobycia wartościowych linków jest zostanie jednym ze sponsorów lokalnego wydarzenia lub partnerem lokalnej instytucji. Strony wydarzeń są świetnym źródłem linków przychodzących, ponieważ posiadają odnośniki do sprawdzonych stron - urzędu miasta, urzędu gminy, lokalnej prasy itd. Bardzo mocne linki zdobędziesz także, publikując ofertę pracy w dużych portalach typu kariera/praca, ponieważ zakładasz na nich profil pracodawcy wraz z linkiem do swojej witryny.
Linkbuilding to proces, który wymaga przygotowania dokładnej strategii i sporych nakładów pracy. Pamiętaj, że tworzenie linków zwrotnych jest równie istotne, jak ich utrzymywanie. Twoim ostatecznym wyznacznikiem powinna być opinia użytkowników - jeśli dla nich link wygląda źle, prawdopodobnie nie spodoba się też wyszukiwarkom.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.