Infinite scroll, czyli nieskończone przewijanie to jeden ze sposobów ładowania witryny, dzięki którym użytkownik może przeglądać kolejne produkty, zdjęcia czy artykuły.
Nieskończone przewijanie stosowane jest, aby zwiększyć wygodę użytkownika - zamiast mozolnego klikania w kolejne numery podstron i czekania na załadowanie, strona wyświetla coraz to nowe pozycje. Infinite scroll wykorzystuje się często w mediach społecznościowych i stronach rozrywkowych, których celem jest pokazanie jak największej ilości treści internautom. W jaki sposób nieskończone przewijanie wpływa na SEO i jakie są jego zalety? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule.
Nieskończone przewijanie zapewnia szybkość i wygodę przeglądania treści. Świetnie sprawdza się zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, gdzie numeracja kolejnych podstron może być mało widoczna i trudna do kliknięcia. Infinite scroll to rozwiązanie intuicyjne, które wymaga użycia gestów, a co za tym idzie ułatwia korzystanie ze strony.
Jak każde rozwiązanie, nieskończone przewijanie ma także wady. Jednym z podstawowych jest problem tego samego adresu URL - może się zdarzyć, że w wynikach wyszukiwania widoczne będą wyniki tylko z początku strony, a roboty Google nie zinterpretują poprawnie treści wyświetlanych dalej. Jeśli infinite scroll zostanie niewłaściwie zaimplementowane, treści będą ładować się zbyt wolno, co może skutkować wzrostem współczynnika odrzuceń lub usuwaniem aplikacji z urządzeń.
Inną wadą, ważną zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych, jest brak możliwości dodania swojej lokalizacji do zakładek. Jeśli użytkownik opuści stronę, będzie musiał ponownie scrollować wszystkie wyniki, zanim dotrze do upatrzonego produktu. Strony wykorzystujące infinite scroll nie będą mieć stopki, do której wielu użytkowników sięga, szukając danych kontaktowych czy informacji o kosztach wysyłki. Dlatego warto pamiętać o umieszczeniu tych danych w widocznym miejscu na szczycie lub w panelu bocznym strony.
Infinite scroll to dobre rozwiązanie dla stron, które chcą pokazać użytkownikowi dużo contentu i zwiększyć jego interakcje ze stroną. Świetnie sprawdzi się do prezentacji dużych ilości zdjęć i grafik. Jednak nieskończone przewijanie stanowi wyzwanie dla SEO. Jednym z głównych problemów będzie indeksowanie, ponieważ Google nie pozwala używać JavaScript do wyświetlania treści w części następującej po przewinięciu. Dlatego roboty potrzebują pomocy w wykryciu całej zawartości strony. Rozwiązanie jest dość proste - stronę należy podzielić przy pomocy paginacji na mniejsze podstrony składowe, które boty Google odnajdą nawet wtedy, gdy obsługa JavaScript będzie wyłączona.
Nieskończone przewijanie pomaga zwiększać zaangażowanie i aktywność użytkowników strony oraz poprawić UX. Nie będzie jednak kompatybilne z każdą stroną i wymaga trochę pracy, aby nie zaszkodzić Twoim działaniom SEO. Bardzo dobrze sprawdzi się do social mediów i serwisów rozrywkowych.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.